Skip to main content

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به سیستم‌های کامپیوتری اطلاق می‌شود که قادر به انجام وظایفی هستند که به طور سنتی با هوش انسانی مرتبط هستند - مانند پیش‌بینی، شناسایی اشیاء، تفسیر گفتار و تولید زبان طبیعی. سیستم‌های هوش مصنوعی با پردازش حجم عظیمی از داده‌ها و جستجوی الگوهایی برای مدل‌سازی در تصمیم‌گیری‌های خود، یاد می‌گیرند که چگونه این کار را انجام دهند. در بسیاری از موارد، انسان‌ها بر فرآیند یادگیری هوش مصنوعی نظارت می‌کنند، تصمیم‌های خوب را تقویت می‌کنند و از تصمیم‌های بد جلوگیری می‌کنند، اما برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی برای یادگیری بدون نظارت طراحی شده‌اند.

با گذشت زمان، سیستم‌های هوش مصنوعی عملکرد خود را در انجام وظایف خاص بهبود می‌بخشند و به آن‌ها اجازه می‌دهند با ورودی‌های جدید سازگار شوند و بدون برنامه‌ریزی صریح برای انجام این کار تصمیم‌گیری کنند. در اصل، هوش مصنوعی به ماشین‌ها آموزش می‌دهد که مانند انسان‌ها فکر کنند و یاد بگیرند، با هدف خودکارسازی کار و حل مشکلات به طور موثرتر.

هدف هوش مصنوعی ارائه ماشین‌ها با قابلیت‌های پردازش و تجزیه و تحلیل مشابه انسان‌ها است که هوش مصنوعی را به یک همتای مفید برای مردم در زندگی روزمره تبدیل می‌کند. هوش مصنوعی قادر است داده ها را در مقیاس تفسیر و مرتب کند، مشکلات پیچیده را حل کند و وظایف مختلف را به طور همزمان خودکار کند، که می تواند باعث صرفه جویی در زمان و پر کردن شکاف های عملیاتی از دست رفته توسط انسان شود.

هوش مصنوعی به عنوان پایه ای برای یادگیری کامپیوتر عمل می کند و تقریباً در هر صنعت - از مراقبت های بهداشتی و مالی گرفته تا تولید و آموزش - استفاده می شود و به تصمیم گیری های مبتنی بر داده ها و انجام وظایف تکراری یا محاسباتی فشرده کمک می کند.

بسیاری از فناوری های موجود از هوش مصنوعی برای افزایش قابلیت ها استفاده می کنند. ما آن را در گوشی های هوشمند با دستیارهای هوش مصنوعی، پلتفرم های تجارت الکترونیک با سیستم های توصیه و وسایل نقلیه با توانایی های رانندگی مستقل می بینیم. هوش مصنوعی همچنین با اجرای آزمایشی سیستم‌های تشخیص تقلب به صورت آنلاین و ربات‌ها برای مشاغل خطرناک و همچنین تحقیقات پیشرو در مراقبت‌های بهداشتی و ابتکارات آب و هوایی به محافظت از مردم کمک می‌کند.

محمدرضا پورفرد


استاد همکار

ایمیل: pourfardm@gmail.com

فائزه صادقی


فارغ‌التحصیل

ایمیل: f.sadeghi@aut.ac.ir