Skip to main content

درباره ما

دانشگاه صنعتی امیرکبیر (AUT) که پلی تکنیک تهران نیز نامیده می شود، یک دانشگاه صنعتی دولتی واقع در تهران، ایران است. AUT که در سال ۱۹۵۸ تأسیس شد، قدیمی ترین دانشگاه فنی تاسیس شده در ایران است.

از آن به عنوان "مادر دانشگاه های مهندسی" یاد می شود. پذیرش در دانشگاه رقابتی است، ورود به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مستلزم کسب امتیاز در بین ۱% از دانشجویان برتر در آزمون ورودی دانشگاه ایران موسوم به کنکور.

این دانشگاه در سال ۱۹۲۸ به عنوان یک دانشکده فنی تأسیس شد و در سال ۱۹۵۶ توسط حبیب نفیسی به دانشگاهی تمام عیار تبدیل شد و پس از آن توسط دکتر محمدعلی مجتهدی در زمان سلطنت پهلوی توسعه و گسترش یافت. این دانشگاه که پلی تکنیک تهران نام داشت، در ابتدا ۵ رشته مهندسی ارائه می کرد. برق و الکترونیک، مکانیک، نساجی، شیمی و ساختمان و زیرساخت. شش ماه قبل از پیروزی انقلاب ۱۹۷۹ ایران، پلی تکنیک تهران به نام نخست وزیر ایران، امیرکبیر (۱۸۰۷-۱۸۵۲) تغییر نام داد.

این دانشگاه در حال حاضر دارای ۱۸ گروه علوم و مهندسی، ده‌ها گروه و آزمایشگاه تحقیقاتی و سه مرکز وابسته دیگر در گرمسار، بندرعباس و ماهشهر است. حدود ۱۳۴۰۰ دانشجو در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ثبت نام کرده اند. AUT دارای بیش از ۵۰۰ عضو هیأت علمی تمام وقت و ۵۵۰ کارمند اداری است که بالاترین نسبت پرسنل به دانشجو را در بین دانشگاه های کشور دارد. قوه مجریه متشکل از چهار بخش است که از شوراها در برنامه ریزی و اداره امور مشارکت می کنند.

AUT توافق نامه هایی را با دانشگاه های بین المللی برای همکاری های تحقیقاتی و آموزشی امضا کرده است. یک برنامه مشترک بین AUT و دانشگاه بیرمنگام وجود دارد.

AUT یکی از دانشگاه های پیشرو در زمینه سیستم های آموزش الکترونیکی در ایران است که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرد.

AUT پیشگام توسعه پایدار در ایران است و دفتر پایداری را در سال ۲۰۱۱ تأسیس کرد. فعالیت های این دفتر با کاهش مصرف انرژی، هزینه ها و انتشار گازهای گلخانه ای به پردیس دانشگاه AUT کمک می کند و همچنین دروس دانشجویی، فرصت های داوطلبانه را برای دانشجویان فراهم می کند. همچنین فعالیت های آکادمیک پژوهشی و آموزشی در زمینه توسعه پایدار.